Enkle ergonomitips og tilpasning av hjemmekontor

Mange arbeidstakere har de siste månedene vært mer på hjemmekontor enn på arbeidsplassen, og ingen kan si noe om hvor lenge smittesituasjonen og påleggene fra myndighetene ift. hjemmekontor vil vedvare. Arbeidsstillingen er like viktig på hjemmekontoret som på den faste kontorplassen, og det varierer hvilke kontorfasiliteter den enkelte arbeidstaker har hjemme. Vi vil derfor gi noen enkle ergonomiske tips som kan bidra til en bedre arbeidsdag på hjemmekontoret.

  1. Finn den plassen hvor arbeidsstillingen blir mest mulig lik den du har på kontoret. Kanskje en pute å sitte på, eller som støtte i korsryggen gir mer riktig sittestilling?
  2. Varier sittestilling, eller flytt på deg – det bidrar til allsidig belastning, og forbygger muskel- og skjelettplager.
  3. Benytt ekstra skjerm, tastatur og mus om du jobber på bærbar PC. Sørg for god støtte til underarmene.
  4. Regelmessige pauser – reis deg fra stolen, og gjør gjerne enkle øvelser ved å tøye nakke, strekke på armene osv.
  5. Sørg for godt arbeidslys, og unngå motlys bak dataskjermen, blending og reflekser fra vinduer eller andre lyskilder.

Har deres virksomhet ansatte som jobber på hjemmekontor? Ringvoll BHT kan bistå med digital veiledning og tilrettelegging av hjemmekontor, generelle tiltak innen ergonomi og enkle treningsøvelser for å forebygge muskel- og skjelettplager.